dinsdag 5 augustus 2014

Nog meer stof voor nadenken

Alsof bij het bouwen van een huis nog niet genoeg keuzes gemaakt moeten worden, moet ik ook nog eens een nieuwe leasebak uitzoeken. Wat een straf. Ik had de keuze of ik rij door in mijn huidige Audi A1, of ik kies een nieuwe auto uit.

Het voordeel van het verlengen dat ik bij de vorige auto nog had, is komen te vervallen, dus de oude auto blijven rijden levert me geen besparing op. Een nieuwe auto uitkiezen met maar 14% bijtelling levert daarentegen (potentieel) wel een besparing op. Keuze is dus snel gemaakt. Maar welke auto dan? Eigenlijk zijn er niet zo veel kandidaten.

Helaas mag ik van mijn baas geen plug-in hybrid of geheel elektrische auto leasen. Iets met vragen wie nou de eigenaar is van de laadpaal en het tegenvallende verbruik enzo. Allemaal dingen waar oplossingen voor te verzinnen zijn, maar die je er al s individue niet door krijgt bij een organisatie. Jammer, het had wel mooi in ons eco-concept gepast.

Dus verder met het lijstje, Peugeot, Renault en Citroen vielen meteen al af, Franse auto's zuigen. Huyndai, Kia en Nissan hebben eigenlijk geen fatsoenlijke diesels in huis, dus jammer. Naar de mini heb ik al bij mijn vorige 4 auto's naar gekeken en die werd het telkens niet, dus ik neem die nu maar niet meer mee in mijn overwegingen. Idem met de Alfa Guiliette, mooie auto, maar ja, vorige keer won de Audi A1. Dus dit blijft er over:
  • Audi A1 of A3
  • Seat Leon
  • Volkswagen Golf
  • BMW 1 serie
  • Volvo V40
  • Opel Astra GTC

Uit mijn lijstje vallen Opel, BMW en de Seat af omdat ik een diesel wil met wel wat vermogen, dus 110 Pk aint gonna cut it. Bij Seat en BMW kom je dan uit bij auto's van 38K-40K, zelfs de Opel moet 35K kosten. En die vallen dan in de 20% bijtelling, dus nog steeds niet goedkoper dan de A1. De Seat is te mooi om op basis van de kosten meteen uit te sluiten en de Audi A3 is in enkele uitvoeringen beschikbaar in 14%, maar dan inderdaad met maar 110 Pk. Volvo heeft eigenlijk een meesterlijke zet gedaan met de V40. Ze hebben een diesel, 190Pk en 400 Nm, met wat kunstgrepen in de 14% bijtellingscategorie weten te krijgen. Ondermeer door lage rolweerstand banden, een iets andere overbrenging en wat aerodynamische aanpassingen.
Volvo:

Seat:

Audi:

Zaterdag rijden in zowel de Volvo als de Seat. Ben benieuwd welke het lekkerst rijdt. De week erop in de Audi rijden.

1 opmerking:

  1. Ja, nu nog meer problemen. Volgens mij zijn die toch opgelost.
    Volvo is een sterke auto en veilig. Althans vroeger. En niet te vergeten, erg mooi, mits een mooie kleur en bekleding.

    BeantwoordenVerwijderen