zaterdag 6 februari 2016

Mechanische ventilatie

Vandaag een rot klusje afgemaakt wat al tijden op de planning stond. De mechanische ventilatie aansluiten. Ik was eerst van plan dit door de loodgieter te laten doen, maar hij zag het niet zitten om de leiding van de ventilatie via de achterkant op de warmtepomp aan te sluiten. En eerlijk gezegd, ik zag het ook niet echt zitten, je kunt er nl. maar met 1 arm bij. Veel meer ruimte is er niet en je kan niks zien. Maar het bleef malen in mijn hoofd, het moest toch mogelijk zijn. Niks is onmogelijk toch? Anyways, een paar dagen geleden begon een plannetje te vormen in mijn hoofd. Ik had al eens gekeken of het via de binnenkant van de aanvoer voor de warmtepomp kon. Er moest namelijk een gat van ca 125mm diameter gemaakt worden in de 200mm aanvoerpijp van de warmtepomp. En het leek doe-baar. Dus een aantal spullen besteld en gaan met die banaan. De spullen waren vrijdag binnen, dus zaterdag kon ik aan de bak. 3 uur ben ik bezig geweest met slijpen en zagen. Grr. Maar het resultaat mag er zijn. De ventilatie leiding loopt heel mooi door een gat en achter de leidingen van de warmtepomp. Mooi uit het zicht en niet in de weg. Perfect.

Op zaterdag eerst van het daglicht en de droge omstandigheden gebruik gemaakt om te kijken hoe het water nou in de kelder kwam. Dus een diep gat gegraven naast het huis. Maar ik zag niks geks. Wel kwam er vanonder de isolatie water in het gat gesijpeld, maar geen water vanuit het zand zelf. Het was dus geen grondwater en de grond was zelf niet zo nat dat er spontaan water uit liep. Erg vreemd. Anouk had toen het idee om de waterleiding die naast het huis uit de grond steekt eens te volgen tot aan de fundering, dus ik weer verder graven. Het werd wel een erg groot gat zo. Eenmaal de doorvoer van deze leidingen bloot gelegd leek het duidelijk hoe al dat water onder de fundering komt. Maar toen ik een emmer met water leeg goot in het gat bleef het water gewoon staan, en liep niet door de doorvoer in de kruipruimte. Pas toen ik heel veel water erbij goot, liep het weg. Maar hoe dat water nou in de kelder komt is nog steeds een raadsel, want de doorvoer zit precies aan de andere kant, daar kwam geen water.


Verder nog wat kleine klusjes gedaan afgelopen week. Lampje gemaakt in het nisje op het washok. Een paar doosjes en de thermostaat opgehangen in de kamer.


Ik wou het lampje in de nis laten schakelen met dezelfde 
schakelaar als de andere lampen in het washok. Dus even de 
elektra gewijzigd in de doos. Ik moest een zwarte en blauwe 
draad hebben. Dus voilĂ .

Omvormer opgehangen waar ik er nog bij kan straks.

En licht in het nisje. Nu nog afwerken.

Zadelstuk voor de aansluiting van een 125mm buis op een 200mm buis.

Het gat was een elips, dus even afgetekend op een stuk papier.

En met dat stuk, van de binnenkant een gat geslepen. De horizontale 
stukken gingen makkelijk, maar de verticale stukken niet omdat ik 
geen ruimte had voor de Dremel. 1 van die verticale stukken kon ik 
via de buitenkant doen, maar de rest heb ik met een ijzerzaagblad 
uitgezaagd. Pokkewerk! De verticale zaagsnedes zijn daarom gewoon 
recht. De horizontale zijn mooi gebogen, al lijkt dat op de foto niet helemaal.

Zadelstuk passen. Past aardig.

Vastlijmen met Polymax en aan de binnenkant dichtsmeren met hetzelfde spul.

Daar zit ie, achter die 2 enorme buizen. Ik kon er via rechts nog wel bij de 
achterkant, maar dan zag ik niks. Ik heb de tape wel nog een beetje
gefatsoeneerd.

De buis van de ventilatie unit loopt met vreemde bochten, maar dat 
ging niet anders. Zoals de loodgieter het wou was het niet veel beter.

Doosjes opgehangen.

Fundering uitgegraven. Dat waar het een beetje zwart is, is de 
betonnen fundering. Dus dieper kon ik niet.

Overzicht.

Er lijkt water te komen vanuit de kruipruimte want het wordt nat. Dat 
kan niet door het beton omhoog komen, dus moet het onder die groene 
isolatie plaat vandaan komen.

Verder graven naar de waterleiding, kom ik dit tegen. Best grote doorvoer.

En nergens een afdichting te bekennen.

Ook hier wordt het nat vanuit de kruipruimte lijkt het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten