zondag 19 augustus 2018

Het begin van de dakgoot voor de garage.

Dit weekend heb ik een begin gemaakt met de dakgoot voor de garage. Hiervoor moest ik een bakje maken en daar EPDM folie in lijmen. De uitdaging was dat het bakje een rechte aansluiting moet krijgen met de dakplaten, maar wel binnen de erfgrens moet blijven. Dus de buitenste rand moet op 24 graden gemaakt worden, maar de binnenste rand op 90 graden. Dus weel een balk door midden zagen. Maar toen ik bijna klaar was hield de zaagmachine er weer mee op. Ditmaal was het geen oververhitting, maar wat het dan wel is weet ik niet. Ik hoop koolborstels, want hij doet niks, nada meer. Ik heb geprobeerd de motor er uit te halen, maar het zit allemaal verbonden met allerlei verstelmechanieken aan de binnenkant. Daar moet ik nog eens op studeren.

Na het zagen van de balken een hoop zaagsel over in de vorm van 
de zaagmachine.

De dakgoot gaat over het overstek, dus daar moeten meteen de plankjes
in gemaakt worden anders kan ik daar niet meer bij. Maar die plankjes
moeten wel eerst geschilderd worden. 4 moesten genoeg zijn voor het begin.

Work in progress...

Plankjes geschilderd. Nu nog drogen.

Het eerste deel van de dakgoot ligt. Van binnen gezien is het nogal 
lelijk, maar daar moet ik dan maar een plintje voor maken.

Van boven. Er zit een kleine knik in. Op zich niet erg, maar ik had het liever 
recht gehad. Ach ja, je kunt niet alles hebben.

Hier zie je dat de buitenrand van de goot loodrecht staat, maar de driehoekige
balk rechts zorgt er voor dat de dakpanelen wel haaks aan kunnen sluiten. Het 
stukje wat ik van de buitenste balk heb afgezaagd heb ik aan de binnenkant 
gelijmd zodat de hoek die de EPDM folie moet maken niet zo scherp is, dan 
blijft ie beter plakken hoop ik.

Plankjes in het overstek. Er moeten nog meer komen natuurlijk, maar de 
schroefjes hiervoor waren op. Natuurlijk kom je daar om 20:00 achter 
als alle winkels dicht zijn.

Van onderen. Hier komen straks de dakpanelen overheen, maar zo kijk
je dan van buiten niet recht op die dakplaten (van binnen wel dus). En 
dan matcht de garage met het huis, daar zitten die plankjes ook zo.

Zondag de rest van de goot gemaakt en zoveel mogelijk die knik er
uit proberen te halen. Is deels gelukt.

Er is nog 4cm tot de schuur van de buren, meer dan zat denk ik. De
buitenkant heb ik voorzien van Trespa zodat ik daar geen onderhoud
hoef te plegen. Kan er immers niet meer bij om te schilderen.

Zo passen de dakplaten er tegen aan, alleen loopt het stalen gedeelte
dan wel nog een centimeter of 4 door. Ik kwam bij het passen er achter
dat 1 balk niet goed ligt. Maar als ik dit wil aanpassen moet ik alle balken 
7 cm opschuiven. Grr. Omdat dit de 3de balk is, ga ik als compromis 
de eerste 2 balken verplaatsen. Dat is minder werk dan de rest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten