zaterdag 25 augustus 2018

Verder met de dakgoot

Deze week heb ik gewerkt aan de dakgoot en de overstekken. Dat is nu bijna af. Ik heb ook de aansluiting van het dak op het huis gemaakt, daar een loodvervanger op maat gemaakt. De dakgoot is klaar voor de folie, dat wil ik morgen gaan doen. Er moet eerst een primer op het hout worden gesmeerd en dan binnen 5 uur de EPDM folie er op.


Om de aansluiting op het huis waterdicht te krijgen, heb ik een loodvervanger
gekocht. Het is EPDM folie met een aluminium gaas er in verwerkt. Deze heb
ik onder de dampfolie van het huis gestopt en komt straks over de dakplaten te 
liggen. Als het goed is, is het dan mooi waterdicht en loopt evt. water wat op 
de dampfolie zou condenseren ook over deze EPDM naar buiten.

Van dichterbij. Ik moet de balkjes die over de folie lopen nog terug plaatsen,
want nu is het geheel een beetje wiebelig.

Ter voorbereiding op de dakplaten even opgemeten of het dak mooi haaks
is. Dit kan met Pythagoras, of de 3-4-5 methode. Een driehoek met rechte
zijden van 3 en 4 meter (cm) heeft een rechte hoek (haaks) als de schuine 
zijde 5 meter is. Omdat 5 meter nogal veel is, heb ik de lengtes gehalveerd. 

Ik kom 1 mm te kort. Dat is niet zo heel erg. Eigenlijk is het beter dan ik
had verwacht.

De overstekken aan de achterkant zijn klaar. Aan de voorkant moet ik nog
een paar plankjes.

De dakgoot is ook klaar.

Gaten geboord voor de afvoer. En de aluminium dakstrip geplaatst.

Niet helemaal recht. Maar goed genoeg. Dit gaat straks vrijwel niemand 
meer zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten