zondag 26 augustus 2018

Een dakgoot.

Vandaag toch maar de dakgoot gemaakt. Volgens de voorschriften moest ik eerst een primer aanbrengen en dan binnen 5 uur de EPDM folie. Het aanbrengen van de primer was al niet makkelijk, het had iets weg van Simpson banden plak spul, maar dan zwart. Het aanbrengen van de EPDM folie had ik echt schromelijk onderschat. Ik dacht zo een uurtje bezig te zijn, maar ik ben om 10:00 begonnen met de primer en rond 11:30 met de EPMD folie. Om 14:50 was ik klaar. Nu moet het alleen nog afgewerkt worden. De EPDM ligt in de aluminium dakrand, maar deze moet nog afgekit worden. En de uitlopen moeten ook nog er in gelijmd worden. Maar dat is niet zo veel werk. Denk ik.


Vorige week had ik nog een randje beton gestort.

De primer aanbrengen, het plakte als de nete. De dakgoot had ook geen
halve meter langer moeten zijn, want de primer was helemaal op.

De verfkwast kon ik hierna ook meteen weg mikken.

EPDM folie er in leggen.

Gereedschap bij de hand.

En 3 uur later heb je een goot.

Hier en daar wel wat vouwen er in, maar dat mag de pret niet drukken. En op
1 plek was wat van de bescherm folie aan de EPDM blijven plakken, dat kreeg 
ik niet meer los, dus daar is de EPDM niet helemaal vast geplakt. Maar de goot 
is uit 1 stuk, dus dat gaat never lekken.

Ik hoop dat dit er een beetje goed dicht is. Op het voorbeeld filmpje leek het
zo simpel. Vouw, vouw, plak, klaar!!! Nou, nee.

Aan deze kant niet veel beter gelukt. Maar straks als de uitloop er in gelijmd
is, komt de flap van die uitloop hier overheen.

Nu op naar een dak!


Na het eten heb ik nog even de regengoot uitloop er in gelijmd. Eerst een gat
maken. Ik had natuurlijk eerst al een gat gezaagd in de plank, maar nu ook de
EPDM folie weggesneden.

Dan de uitloop er in, aftekenen en lijm aanbrengen.

En klaar.

Aan de onderkant komt de regengoot dan. Het past ook precies.

Aan de andere kant ook de uitloop gemaakt. Natuurlijk begon het dan een
uurtje later te regen. Gelukkig zit er nog geen dak op de garage, dus geen
water in de goot (nog).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten