zondag 2 september 2018

Dakplaten zagen

Deze week hebben we de dakplaten op maat gezaagd. In eerste instantie was ik van plan om de platen op 4m te zagen en dan met een verrijker of kraan op het dak te laten hijsen. Maar schijnbaar heeft niemand tijd en zelf zo'n kraan besturen lijkt me geen goed idee. De platen zijn gewoon te lang en zwaar om makkelijk op het dak te krijgen. Toen dacht ik ineens dat de platen ook best door midden gezaagd kunnen worden om makkelijker op het dak te tillen. Een paneel van 2 meter weegt nog maar 25 Kg, dus dat is makkelijk te tillen. Ik krijg dan wel een naad in het dak, wat kans op lekken groter maakt. Maar die kans leek ons niet zo groot, zeker als we maatregels treffen tegen lekken. Anyways, mijn vader wou wel helpen, dus we zijn zaterdag gaan zagen. Om er zeker van te zijn dat de kleinere panelen wel op het dak getild konden worden door 2 personen, hebben we 1 paneel eerst doorgezaagd en toen geprobeerd dit op het dak te krijgen. Was geen probleem. De zaag ging er als een warm mes doorheen, piece of cake. Dus nu heb ik allemaal paneeltjes van 2m lang.

Zondag heb ik van alle panelen die aan de lage kant moeten komen de isolatie weggesneden op 4cm zodat de bovenkant van het paneel een stukje over de dakgoot heen steekt. Zo lekt er niks in de garage als het goed is.

Na een uur of 4 zagen waren ze allemaal door midden.

1 paneel al gepast. Ging goed.

Met er naast een paneel in de lengte doorgezaagd als passtuk.

Aan de voorkant is de overstek ook af, hier kijk je er nog doorheen
omdat er nog geen paneel op ligt.

Zondag geprobeerd of ik in mijn eentje die panelen kon plaatsen. 
Ja dus.

Hier staan alle op maat gemaakte panelen, klaar voor assemblage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten