dinsdag 18 september 2018

Laatste kozijn plaatsen.

Nu het geïmpregneerde hout zo goed als op is, ben ik me gaan concentreren op de achterkant. Daar moet een groot kozijn in. Ik dacht slim te zijn om een standaard 93 cm breed hardhouten kozijn te kopen en dan los een onderdorpel en bovendorpel zodat ik een heel breed kozijn kon maken. Dat was namelijk een flinke slok goedkoper dan ook nog de zijprofielen los erbij kopen. Ik had echter niet verwacht dat kozijnen van dezelfde dikte, een ander profiel zouden kunnen hebben. Nou, dat was dus. De sponning van de boven- en onderprofielen was 1.5cm dieper dan de profielen van het standaard kozijn, dus als ik de achterkant van de profielen gelijk zet, dan zit er een sprong in de sponning, dat is niet handig. Bij de zijdeur had ik dat probleem ook een beetje, maar daar had ik alleen last bij het onderprofiel. En dat zag er wel oké uit als dat een beetje uitstak omdat het alleen onder was. En de achterkant had ik opgevuld met een latje, maar er waren niet genoeg latjes om op het grote kozijn boven en onder op te vullen.

Gelukkig had ik een mooi zaagmachine op de kop kunnen tikken, dus dat kon meteen ingezet worden. Daarmee heb ik een stuk van het standaard kozijn afgezaagd zodat de achterkant en de sponning tenminste gelijk liggen. Aan de voorkant steek het dan een beetje over, maar dat is ook wel handig. Ook maar wat hout bijgehaald, dus ik kan weer even vooruit.



Nog van gisteren, maar dan met beter weer. 

De ramen wat hoger gehangen.

Een lange balk afkorten lukt niet in je eentje, maar wel als je een geleiding
maakt. Een rolkarretje op zijn kop, plankje er op wat vast zit aan de balk
en zagen maar! Ik moest niet helemaal door het profiel heen, anders had ik
de afkortzaag wel gebruikt. 

Kozijn klaar en in de grondverf.

De 'nieuwe' zaag, een Elektra Beckum TS250 met een solide onderstel. En
weer een maatje groter dan het ding wat ik al had.

Nog wat beton storten voordat het kozijn geplaatst kan worden. Ook 
om de paal te fixeren die naast het kozijn komt. En ook even met een 
lange lat meten of deze paal ook mooi in het verlengde van de buitenste 
palen staat

Kozijn staat. En mooi waterpas.

Van binnen uit. Komende dagen maar de rest van deze wand dicht 
maken en dan plankjes gaan schilderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten